Wednesday, June 4, 2008

၃၃ လမ္းမွ ေဒါင္းရင္ျပင္သို႔
ေဖေဖာ္ဝါရီ ၂၉၊ ၂၀၀၈

ဒီေန႔မနက္ ငွက္ေတးသံေတြၾကားမွာ က်ေနာ္ အိပ္ရာက ႏိုးလာခဲ့တယ္။ မနက္ခင္းေလးမွာ က်ေနာ္ ေလညင္းကေလးကို ႏႈတ္ဆက္လုိက္ပါတယ္။ မဲေဆာက္ၿမိဳ႕ရဲ႕အရုဏ္ဦးဟာ ဖူးငံုစ ႏွင္းဆီပန္းကေလးလို ေရာင္ျခည္ႏုႏုကေလး ေသာင္ရင္း ျမစ္ဒီဘက္ကမ္းကို ကူးလာခါစပါ။
က်ေနာ္ ၀ိညာဥ္ကိုယ္လက္ သန္႔က်င္းၿပီးပါၿပီ။ က်ေနာ္ ေဒါင္းရင္ျပင္အလယ္မွာ မတ္မတ္ရပ္ၿပီး ေနမင္းႀကီးကို ႀကိဳဆိုဖို႔ အသင့္ျဖစ္ေနပါၿပီ။ ၿပီးရင္ ေရာင္စံုသစ္ခြပန္းဥယ်ာဥ္ကေလးထဲမွာ က်ေနာ္ ဘ၀ကို လြမ္းအားပိုရပါဦးမယ္။

ညတညဟာ လွပ႐ႊန္းျပက္တဲ့ အိပ္မက္ေတြနဲ႔ ကုန္ဆံုးလြန္ေျမာက္သြားတာလည္း ရိွခဲ့ပါတယ္။ တခါတေလ မဆံုးႏိုင္တဲ့ အိပ္မက္ဆိုးေတြ၊ ေခ်ာက္အိပ္မက္ေတြနဲ႔ ညတာရွည္လြန္းတာလည္း ရိွခဲ့သေပါ့။ တခါတခါက်ေတာ့လည္း ေပ်ာက္ဆံုး သြားတဲ့ညကို လုိက္ရွာရင္း မိုးစင္စင္ လင္းခဲ့ရျပန္တယ္ေလ။ အခုအခ်ိန္မွာ က်ေနာ္ အမွတ္ရဆံုးညေတြကေတာ့ ပုန္းခို က်င္းထဲက ညေတြပါပဲ။
စက္တင္ဘာအေရးေတာ္ပံုႀကီး ၿဖိဳခြဲခံရၿပီးစ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ ညေတြ ညေတြမွာ တေနရာၿပီးတေနရာ ရင္တထိတ္ထိတ္နဲ႔ ေျပာင္းေရႊ႕ပုန္းေအာင္းခဲ့ရတဲ့ အျဖစ္ဟာ ျမစ္တစ္ျမစ္လိုဆိုရင္ ႏိုင္းျမစ္ႀကီးထက္ေတာင္ ရွည္ေနပါလိမ့္ဦးမယ္။ စစ္ပြဲ တပြဲလိုဆိုရင္ ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီးထက္မက ခက္ထန္ၾကမ္းရွေနပါလိမ့္ဦးမယ္။

ပုန္းခိုက်င္းထဲကေန အျပင္ဘက္က ဘူးစင္ကေလးတခုအေပၚ က်ထင္ေနတဲ့ လေရာင္ကို ခိုးၿပီးၾကည့္ခဲ့ရတဲ့ ညတည ဟာ ကဗ်ာတပုဒ္ေတာ့ ျဖင့္ က်ေနာ့္ကို ထိုက္ထုိက္တန္တန္ ျပန္ေပးခဲ့ဖူးပါရဲ႕။ “စုစုေႏြးဖတ္ဖို႔ ကဗ်ာတပုဒ္” ဆိုတာဟာ နအဖ စစ္ေခြးေတြ လုိက္လံေခ်ာင္းေျမာင္း သတ္ျဖတ္ေနတဲ့ၾကားက လြတ္ထြက္လာတဲ့ ေငြလေရာင္ကေလးက ေပးတဲ့ ကဗ်ာေပါ့။

ဘူးညြန္႔ႏြယ္ကေလးေတြေလမွာ တလြင့္လြင့္စင္ေပၚကို အဆင့္ဆင့္ ႀကိဳးစားတြယ္တက္ေနၾကတာေပါ့၊ ေတာ္လွန္ေရးကိုငါ ျမင္ေနရတာပါကြယ္၊ လေရာင္ ၾကယ္ေရာင္ေအာက္ကေန ေနေရာင္ ေတာက္ပတဲ့တေန႕ အဲဒီ ဘူးညြန္႕စိမ္းစိမ္းကေလးေတြ စင္ေပၚကို က်ိန္းေသေရာက္မွာပဲ၊ ညီမေလးရယ္ေတာ္လွန္္ေရးကို ငါ ျမင္ေနရပါေပါ့၊ Evolutionary revolution တဲ့ တို႔တေတြ ဘူးညြန္႔ႏြယ္ေလးေတြလို အဆင့္ဆင့္ ေတာ္လွန္ ေျပာင္းလဲခဲ့ၾကၿပီ၊ ဒီတခါတို႔ ေတာ္လွန္ေျပာင္းလဲဖို႕ကေတာ့ တႏွစ္အတြင္း အႏိုင္တိုက္ေရး အာဏာသိမ္းပိုက္ေရးပဲ ညီမေလး…။

ဟိုတုန္းကေတာ့ က်ေနာ္လြမ္းစရာက ၃၃လမ္းပါ။ အခုေတာ့ လင္ပစ္မလို စုတ္တီးစုတ္ဖတ္ ျဖစ္က်န္ခဲ့တဲ့ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ႀကီး ရယ္။ တခုေသာ ေနရာဟာ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ဌာနခ်ဳပ္ပါပဲ။

၁၉၈၈ မတိုင္မီက ေရႊၾကည္ေအးေခတ္။ ၁၉၈၈ ေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ ေလထန္ကုန္းေခတ္။ ေခတ္ေတြ ဘယ္လို ေျပာင္းေျပာင္း ဒီ ၃၃ လမ္းကေလးေပၚမွာပဲ က်ေနာ္တို႔ကဗ်ာေတြ၊ က်ေနာ္တို႔စာေတြ၊ ေမြးဖြားခဲ့ၾက ျဖတ္သန္းခဲ့ၾကတာေပါ့။ ၃၃လမ္း ဟာ လမ္းတိုကေလးပါ။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔စာေပသမားေတြရဲ႕ ဒုကၡကေတာ့ ရွည္လ်ားလြန္း လွပါတယ္။ ဒုကၡကို ရယ္ေမာပစ္ႏိုင္တဲ့သူဟာ ေယာက်္ားေကာင္းလို႔ဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔ကဗ်ာဆရာေတြဟာ အကုန္လံုး ေယာက္်ားေကာင္း ေယာက္်ားျမတ္ေတြ ျဖစ္ႏိုင္တာေပါ့။

ေခတ္ကို ကဗ်ာနဲ႔တိုက္ခိုက္ၾကတဲ့ ကဗ်ာဆရာေတြ၊ စစ္ကို ေသနတ္မကိုင္ဘဲ ကေလာင္ကိုင္ၿပီး တုိုက္ေနၾကတဲ့ ကဗ်ာ ဆရာေတြ၊ ရွစ္ေလးလံုး သမုိင္းသစ္ အေရးေတာ္ပံုႀကီးတုန္းကလည္း ဒီေနရာမွာ ဌာနခ်ဳပ္ဖြင့္ၿပီး ကဗ်ာဆရာေတြ တိုက္ပြဲ ၀င္ခဲ့ၾကတာပါပဲ။ ေဟာ … ၿပီးခဲ့တဲ့ စက္တင္ဘာေရႊ၀ါေရာင္ ေတာ္လွန္ေရးႀကီးမွာလည္း ဒီေနရာ ဒီ ၃၃လမ္း ဒီစခန္းမွာပဲ ဌာနခ်ဳပ္ဖြင့္ၿပီး ကဗ်ာဆရာေတြ တိုက္ပြဲ၀င္ခဲ့ၾကတာေပါ့။

စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကို တိုက္ခိုက္ေခ်မႈန္းပစ္ရမယ္ဆိုတဲ့ အသိစိတ္ဓာတ္ဟာ ေတာ္လွန္တဲ့ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ ႐ိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈပဲေပါ့။ ဒီရိုးရာ ဒီယဥ္ေက်းမႈေအာက္မွာ ၃၃လမ္းဟာ ခံတပ္တခုလည္း ျဖစ္ခဲ့တယ္။ ရဲတိုက္တခုဆိုရင္လည္း မမွားဘူးေပါ့။ ဒီခံတပ္ ဒီရဲတိုက္ထဲကေန လြတ္လပ္မႈအတြက္ အသက္ေပးသြားခဲ့ၾကသူေတြ၊ တရားမွ်တမႈအတြက္ ဖမ္းဆီး ထိန္းသိမ္းခံေနရတဲ့သူေတြ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ဒုကၡကို ခါးစည္း ခံေနရတဲ့သူေတြ။

ဒီမနက္ခင္းမွာ က်ေနာ္ ၃၃လမ္းေပၚက ကဗ်ာဆရာ ညီေတာ္ ေနာင္ေတာ္အေပါင္းကို အထူးပင္ သတိရေနပါတယ္။ ေနေရာင္ျခည္ေအာက္မွာ က်ေနာ္ ႀကံ့ႀကံ့တည္တည္ ရပ္ေနပါတယ္။ ယံုၾကည္ခ်က္ကို မတ္မတ္ခုိင္ေအာင္ က်ေနာ္ စိုက္ထူ ေနပါတယ္။ အလံမလွဲစတမ္း၊ အလံမလွဲစတမ္း၊ အလံမလွဲစတမ္း၊ အလံမလွဲစတမ္း၊ အလံမလွဲစတမ္း၊ အလံ မလွဲစတမ္း၊ အလံမလွဲစတမ္း၊ အလံမလွဲစတမ္း၊ အလံမလွဲစတမ္း၊ အလံမလွဲစတမ္း၊ အလံမလွဲစတမ္း၊ အလံမလွဲ စတမ္း၊ အလံမလွဲစတမ္း၊ အလံမလွဲစတမ္း၊ အလံမလွဲစတမ္း။

အခု က်ေနာ္ရပ္ေနတဲ့ေျမႀကီးကို ေဒါင္းရင္ျပင္လို႔ေခၚပါတယ္။ မဲေဆာက္ၿမိဳ႕က ေဒါင္းရင္ျပင္ဟာလည္း လြတ္ေျမာက္ နယ္ေျမက ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ ဌာနခ်ဳပ္ပါပဲ။ ေဒါင္းရင္ျပင္က ကဗ်ာဆရာအမ်ားစုကေတာ့ ေသနတ္ကိုလည္း ေကာင္း မြန္ ကြ်မ္းက်င္စြာ ကိုင္တြယ္ပစ္ခက္တတ္တယ္ ဆိုတဲ့ အခ်က္ကေတာ့ က်ေနာ္မေလးစားဘဲ ေနလို႔မရတဲ့ အခ်က္ေပါ့။

တိုက္ပြဲဆိုတာ ဘယ္လိုအခ်ိန္၊ ဘယ္လိုေနရာမွာ ဘယ္လိုပံုသ႑ာန္နဲ႔ပဲတိုက္တုိက္ ဘံုရန္သူကို တိုက္ခိုက္ေနျခင္းသာ အဓိကပဲ မဟုတ္လား။ နအဖ စစ္အုပ္စုကို မမိွတ္မသုန္ တိုက္ခုိက္ေနဖို႔ပဲ အေရးႀကီးပါတယ္။ ေသနတ္နဲ႔ပဲတုိက္တုိက္၊ ကဗ်ာနဲ႔ပဲ တိုက္တိုက္၊ ဘာနဲ႔ပဲ တိုက္တုိက္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ ျပဳတ္က်သြားဖို႔ လိုရင္းပါပဲ။

ကဗ်ာဆရာဆိုတာလည္း တဦးတေယာက္တည္းနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ တပ္မေတာ္တခုပါပဲ။ A poet is an army of one တဲ့။ ထို႔အတူပဲ A poet is a rival government တဲ့။ ကဗ်ာဆရာတေယာက္ဟာလည္း စင္ၿပိဳင္အစိုးရတရပ္ပါပဲ။ ကဲ … ဘယ္ေလာက္ တက္ၾကြခ်ဳိၿမိန္ဖို႔ ေကာင္းတဲ့ အဆိုအမိန္႔ပါလဲ။

မဲေဆာက္ၿမိဳ႕ရဲ႕ နံနက္ခင္းဟာ ေႏြဦး ႏွင္းျမဴေတြနဲ႔ လင္းလူေနပါၿပီ။ ဟိုးအေ၀းက ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးဘက္ကို မွန္းဆလြမ္းတေနတဲ့ ေတာင္တန္းရွည္ႀကီးေတြေပၚမွာ ေနေရာင္ေတြ ႏွင္းနဲ႔ ရႊဲစိုလို႔ ခ်မ္းပဲခ်မ္းေနေရာ့ေလမလား။ ေဒါင္း ရင္ျပင္ေပၚမွာေတာ့ ႏွင္းေ၀ေ၀ေတြက အာဇာနည္ေတြရဲ႕ ေသြးေတြေသြးေတြနဲ႕ လိမ္းက်ံေရာစပ္လို႔ ပန္းေရာင္ ယွက္သန္း ေနပါၿပီ။
၃၃လမ္းမွာတုန္းကလည္း ကဗ်ာဆရာေတြဟာ ေခတ္ႀကီးကို သယ္ပိုးႏိုင္သေလာက္ ထမ္းပိုးသယ္ေဆာင္ခဲ့ၾကပါၿပီ။ ေခတ္ၿပိဳင္ခံစားမႈ၊ လူထု ရင္ခုန္သံ၊ ပဥၥမ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ … ေတာ္လွန္ေသာ အႏုပညာ။ ဒီေဒါင္းရင္ျပင္မွာလည္း ကဗ်ာဆရာေတြဟာ ေခတ္ႀကီးတခုလံုးကို သယ္ပိုးႏိုင္သေလာက္ ထမ္းပိုးသယ္ေဆာင္ေနၾကပါၿပီ။ ဒါဟာ ဆရာဗန္းေမာ္ တင္ေအာင္ရဲ႕ အလိုက်ပဲ မဟုတ္လား။

“လူတေယာက္ရဲ႕ တန္ဖိုးကို သူျဖတ္သန္းေက်ာ္လႊားေနတဲ့ ေခတ္ႀကီးက သူ႔ပခံုးေပၚ တင္ေပးလုိက္တဲ့ သမိုင္းတာ၀န္ကို သူဘယ္ေလာက္ သယ္ပိုးထမ္းေဆာင္ခဲ့တယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္နဲ႔ တိုင္းတာရမွာပဲ”
ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ မကြယ္လြန္ခင္ ရန္ကုန္ေဆး႐ံုႀကီးေပၚမွာ သားေတြကို ေနာက္ဆံုးေျပာခဲ့တဲ့ စကားေတြပဲေပါ့။ ဆရာဗန္းေမာ္ တင္ေအာင္ (၁၉၂၀-၁၉၇၈) ၂၃-၁၀-၇၈ ေန႔ ကြယ္လြန္ပါတယ္။

သမိုင္းကို တာ၀န္ယူရဲသူေတြအဖို႔ေတာ့ ၃၃လမ္းဟာလည္း ၃၃လမ္းသက္သက္ မဟုတ္ပါဘူး။ သမိုင္းတာ၀န္ ေက်ပြန္ လို သူေတြအဖို႕ေတာ့ ေဒါင္းရင္ျပင္ဟာလည္း ေဒါင္းရင္ျပင္သက္သက္ မဟုတ္ပါဘူး။ ၃၃လမ္းပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ေဒါင္းရင္ျပင္ ပဲျဖစ္ျဖစ္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကို အေသ အေၾကတိုက္ခိုက္ေနတဲ့၊ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံေတာ္ကိုထူေထာင္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းေနတဲ့ ေတာ္လွန္ေသာ အႏုပညာရွင္ေတြရဲ႕ ဘူမိနက္သန္ေနရာ မွန္ရင္ တေန႔ ဗိုလ္၀င္ခံရမွာပါပဲ။ ေအာင္စည္ေဆာ္ေလာ့၊ ျပည္ေတာ္၀င္ခန္း ေရာက္ေခ်ၿပီ။
မဲေဆာက္ၿမိဳ႕ရဲ႕ နံနက္ခင္းေလးဟာ ေနေရာင္ေအာက္မွာ ပိုၿပီး အသက္၀င္လာပါတယ္။ ဘ၀ဟာ ပိုၿပီး ခိုင္မာလာပါတယ္။
ေဒါင္းရင္ျပင္ ပန္းဥယ်ာဥ္ကေလးထဲက သစ္ခြပြင့္ေရာင္စံုေတြၾကားမွာ က်ေနာ္ ရပ္ေငးေတြးသီရင္း လြမ္းေန မိပါရဲ႕။
ခ်န္ခ်င္းကို လြမ္းတာပဲလား။ယာမာဂူခ်ီကို လြမ္းတာပဲလား။ယင္အန္းကိုပဲ ငါ ေရာက္ေနတာလား။ က်ေနာ္ မေ၀ခြဲတတ္ေတာ့ပါဘူး။ ။
(မူရင္း-ဧရာ၀တီ)

0 comments: